Vanlige spørsmål og svar
Mange har tilgang til tjenesten vår helt gratis, gjennom forsikring eller medlemskap.
Noen vanlige spørsmål
-
- Sykepleierne våre er tilgjengelig 0730 – 2300.
- Legene våre er tilgjengelig 08-22 hverdag, inkludert søndager og andre helligdager.
- Kundestøtte får du gjennom våre sykepleiere.
- Du kan også ringe oss fra utlandet på samme nummer som du bruker hjemme.
-
- Sykepleierne våre har lang erfaring innen omsorg, og er svært godt kjent med tjenesten som blir levert. Alle er ansatt hos oss, og jobbet i Helsetelefonen i minst 5 år.
- Legene som jobber for Helsetelefonen har norsk autorisasjon, og vi krever lang og bred erfaring innen allmennmedisin. Både leger og sykepleiere har hatt opplæring av Helsetelefonen for best mulig kunne hjelpe deg med dine spørsmål.
-
- Hos oss får du medisinske rådgivning og råd til videre behandling. Sykepleierne har mulighet til å sette deg over til en av våre leger for videre behandling, om nødvendig.
- Legene vil gi deg videre medisinsk råd og behandling. Basert på sykepleier og legens medisnske vurdering har Helsetelefonens leger mulighet til å skrive ut e-resept, legeerklæring og gi deg henvisning.
-
- Nei, det er ikke hensiktsmessig å benytte Helsetelefonen dersom:
- Du har et symptom / problem som krever fysisk undersøkelser, prøvetaking eller røntgen
- Du har behov for legemidler som kan være vanedannende (A- og B-preparater)
- Ved akutt medisinsk hjelp – ring nødtelefon 113.
- Eksempler på situasjoner du må ringe 113, og ikke oss:
- Nedsatt bevissthet eller bevisstløshet
- Nyoppståtte lammelse i ansiktet eller arm
- Nyoppståtte språkforstyrrelser – finner ikke ord eller utydelig tale
- Plutselig og uforklarlig ustøhet
- Brystsmerter i mer enn fem minutter
- Uventet ubehag i brystet – generell uvelhet og kvalme
- Bruk av hjertemedisinen nitroglyserin gir mindre effekt enn vanlig.
- Eksempler på situasjoner du må ringe 113, og ikke oss:
- Nei, det er ikke hensiktsmessig å benytte Helsetelefonen dersom:
-
Ja! Hos Helsetelefonen har du mulighet til å enkelt snakke med lege over video. Hvis det blir avklart et behov eller ønske om video i samtale med sykepleier eller lege får du tilsendt en lenke på sms med en instruksjon om hvordan du kjapt logger deg på for video med lege.
Vi benytter videotjenesten Confrere.
Resepter og henvisninger
-
- Hos oss kan du få resept på legemidler akkurat som på et vanlig legekontor. Vi hjelper deg også med å fornye resepter på dine faste medisiner.
- Som hovedregel skriver vi ikke ut resept for mer enn 3 måneder av gangen.
- Helsetelefonens leger skriver ikke resept på bla.:
- Vanedannende medisiner (A- og B-preparater)
- Legemidler som krever tett oppfølging av fastlege eller sykehus
- Legemidler som krever fysiske undersøkelser
-
- Du kan hente din resept på alle apotek i Norge.
-
- Hos Helsetelefonen kan du få henvisning til spesialist hvis sykepleieren og legen mener at det er riktig. Legene konsulterer også regelmessig med spesialister tilknyttet vår tjeneste for at du skal få best mulig behandling.
-
- Har du behandlingsforsikring/helseforsikring sender vi henvisningen hjem til deg. Du har ansvaret for å sende denne videre til ditt forsikringsselskap.
- Har du ikke behandlingsforsikring/helseforsikring og får henvisning til offentlig spesialist, sendes henvisningen direkte til spesialist. Du vil bli kontaktet av spesialisten for time.
Legeerklæringer
-
- Det skrives ikke ut sykemeldinger digitalt dessverre.
-
- Helsetelefonens leger kan utstede legeerklæring for fravær på videregående skole. Merk: Ikke for høyskoler og universitet da disse kan bli avslått av skolen.
Sikkerhet
-
- Din informasjon blir behandlet som sensitive opplysninger i henhold til personvernloven og pasientsikkerhetsloven. Den blir kun lagret i sykepleieren og evt. legens journalsystem.
-
- Legene i Helsetelefonen har kun tilgang på din journal hvis du har vært pasient hos oss før. Utover det kan kun legene åpne din kjernejournal, med informasjon om for eksempel allergier, tidligere sykehusinnlegg og medisinbruk, etter samtykke fra deg.
-
- Det er kun den sykepleieren og evt. legen som du er i kontakt med som får vite at du har vært i kontakt med oss. Vi har fullstendig konfidensialitet.